KAJIAN LITERATUR/KAJIAN LEPAS

2.0   PENDAHULUAN

Kajian ini meninjau  ‘Masalah Penggunaan Telefon Bimbit Di Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Menyebabkan Cinta Alam Remaja’. Untuk mengkaji tetang kajian telefon bimbit dan cinta alam remaja ini di ilhamkan oleh kajian yang dilakukan sebelum ini  dilakumakan oleh (Alim, A. P., & Zakaria, N. A,2010)  Persepsi Ibu Bapa Melayu Muslim Bandar Terhadap Penggunaan Telefon Bimbit Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah. Kajian ini pula meneroka ‘Masalah Penggunaan Telefon Bimbit Di Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Kota Samarahan di Kalangan Pelajar Tingkatan Enam  Menyebabkan Cinta Alam Remaja’. Kajian yang lepas hanyalah tertumpu kepada persepsi ibu bapa melayu terhadap telefon bimbit kemudian menilai hubung kait antara ibu bapa dan Pelajar Sekolah Menengah.
2.1   TELEFON BIMBIT DIKALANGAN REMAJA.

Telefon bimbit merujuk kepada alat komunikasi yang begitu digemari oleh masyarakat terutama remaja. Anak-anak hari ini dipanggil sebagi “Native Digital” kerana penggunaan teknologi sejak dari alam kanak hingga ke alam remaja peralatan ini dijadikan medium utama untuk mereka berkomunikasi . Mereka yang menggunakan telefon bimbit berkomunikasi melalui suara, teks, gambar-gambar dan lain-lain (Prensky.M, 2005).  Berdasarkan satu kajian yang bertajuk ‘Students girl and youth adult men: Two sub-cultures of the mobile telephone’ (Ling. R., 2001) mendapati bahawa lelaki dewasa muda menghabiskan masa di telefon bimbit untuk gadis remaja. Lelaki lebih cenderung menghabiskan masa di awal zaman remaja mereka.  Selain itu dalam analisis tambahan beliau, Ling berkata bahawa wanita mempunyai corak agak berbeza penggunaan telefon bimbit walaupun pada awal Walaupun wanita juga mula menghabiskan lebih banyak masa di telefon bimbit mereka semasa late adolescence mereka, penggunaan mereka lebih rendah berbanding dengan lelaki. Tambahan pula mereka apabila mereka memasuki alam dewasa penggunaan semakin menurun kerana lebih suka berintraksi secara muka ke muka dalam bahasa inggeris face to face.

2.2   CINTA

Cinta ialah satu komponen penting bagi perhubungan yang cemerlang (Simpson, Campbell, & Berscheid, 1986) dan telah dihubungkan dengan kepuasan hidup, kestabilan hubungan, serta kesihatan awam dan psikologikal (Dietch, 1978; Fehr, 2001; Kim & Hatfield, 2004). Daniel Goleman (2002) mengemukakan cinta adalah salah satu daripada emosi yang berupa: penerimaan, persahabatan, kepercayaan, kebaikan hati, rasa dekat, hormat, dan kemesraan.

Antara banyak tipologi cinta (Hendrick & Hendiick 1996:.. Lee 1973; Sternberg. 1986). Tetapi sesetengah pengkaji mengketogrikan passionate love dan companionate love (Hatfield and Rapson’s,1993) -Kesemua ini di telah diterima sebagai konsep yang sah cinta tanpa mengira usia. jantina, dan budaya dalam pelbagai penyelidikan (Hatfield. & Rapson. 1996: Wang. & Nguyen. 1995). Tetapi dalam konteks remaja kita dapat lihat sejauh manakah cinta ini adakah ia merupakan ungkapan yang sering kali meniti di bibir terutamanya di kalangan remaja.dari mana datangnya cinta, dari mata, turun ke hati. Memetik satu kata-kata dari sebuah cerita melayu” berbicara mengunakan hati nescaya ia akan jatuh ke hati”adakah ini cinta (Zain, “99 kali rindu”, 2013) .Cinta datang tanpa diduga, bagi yang mabuk di landa cinta, barang kali yang pahitpun terasa gula kerana keseronokan dibuai perasaan, apatah lagi jika cinta pandang pertama ini berdasarkan cerita-cerita melayu yang kita lihat di kaca tv.

Selain itu, Sternberg (1988) mengkonsepkan cinta kepada tiga asas dalam bentuk bucu segi tiga iaitu kemesraan, keghairahan, dan komitmen.bagi komponen keintiman terutamanya aspek emosi sangat berkesan secara alam semulajadi dan melibatkan rasa kehangatan cinta, keakraban, perhubungan dan ikatan dalam hubungan cinta. Komponen semangat adalah sebagai motivasi dan pemacu yang mengandungi keterlibatan dalam tarikan romantik, fizikal, perwujudan seksual dan fenomena yang berkaitan.

2.3 HUBUNGKAIT PENGGUNAAN TELEFON BIMBIT.

Jika kita lihat kajian yang lepas pelbagai masalah yang wujud di sebabkan oleh telefon bimbit pelbagai faktor telah menunjukan kepada kita tetang corak penggunaan telefon bimbit. Kajian yang terdahulu telah memberi tumpuan kepada hubungan faktor peribadi seperti  jantina, umur dan harga diri dengan penggunaan telefon bimbit ini . oleh itu berdasarkan kertas-kertas kerja yang lepas  hanyalah sedikit yang diketahui kepada sejauh mana hubungan antara faktor keluarga seperti umur, ibubapa, pendidikan, dan pendapatan keluarga dan corak penggunaan telefon mudah alih dan masalah di kalangan generasi muda. Oleh itu semakan kajian yang lepas di lakukan memberi tumpuan terutamanya kepada hubungan faktor peribadi dan tingkah laku anak-anak muda terhadap telefon bimbit.

Berdasarkan kajian yang lepas menunjukan bahawa penggunaan oleh lelaki hanya tertumpu kepada permainan aplikasi dalam telefon bimbit tersebut berdasarkan ciri-ciri menarik seperti MP3, game dan lain-lain hal berkaitan dengan teknikal, manakala perempuan pula penggunaan telefon bimbit hanyalah sebagai alat bersosial ( Ling, 2001; Bianchi & Phillips, 2005). Oleh demikian remaja pempuan lebih cederung untuk meningkatkan kemahiran yang diperlukan bagi mengekalkan rangkaian sosial mereka kerana mereka mencapai keduduakan dewasa dalam masyarakat. Berdasarkan  (Bianchi & Philips ,2005 ) dalam kajian mereka mendapati bahawa perempuan mengunakan telefon bimbit untuk bersosial mankala diandaikan bahawa lelaki menggunakan telefon mereka kerap untuk tujuan perniagaan dan bukan untuk bersosial. Walau bagaimanapun, Bianchi dan Philips tidak menemui sebarang hubungan yang signifikan antara jantina dan corak telefon mudah alih ( iaitu penggunaan SMS dan masa yang dihabiskan ).

Kajian lepas telah menunjukkan bahawa pengguna lelaki lebih tertarik kepada permohonan teknikal dan ciri-ciri telefon mudah alih seperti permainan dan pemain MP3 manakala perempuan menggunakan telefon bimbit sebagai alat bersosial ( Ling, 2001; Bianchi & Phillips, 2005). Remaja perempuan cenderung untuk membangunkan kemahiran yang diperlukan untuk mengekalkan rangkaian sosial mereka kerana mereka mencapai kedudukan dewasa mereka dalam masyarakat. (Bianchi&Philips,2005 ) dalam kajian mereka mendapati bahawa perempuan menggunakan telefon bimbit untuk sebab-sebab sosial manakala lelaki dipanggil lebih ramai orang secara tetap . Bianchi dan Philips diandaikan bahawa lelaki menggunakan telefon mereka kerap untuk tujuan perniagaan dan bukan untuk bersosial. Walau bagaimanapun, Bianchi dan Philips tidak menemui sebarang hubungan yang signifikan antara jantina dan corak telefon mudah alih ( iaitu penggunaan SMS dan masa yang dihabiskan ). Bianchi dan Philips membuat kesimpulan bahawa jantina tidak meramalkan penggunaan keseluruhan telefon bimbit.

Selain itu, (Bianchi&Phillips, 2005) mendapati bahawa umur memainkan peranan dalam menentukan jumlah masa yang digunakan di telefon bimbit pada minggu ini. mendapati bahawa umur memainkan peranan dalam menentukan jumlah masa yang digunakan di telefon bimbit pada minggu. Oleh itu dapat disimpulkan bahawa remaja yang mengunakan telefon bimbit untuk komunikasi emosi dan sosial khusus dalam membina dan mengekalkan hubungan dengan rakan-rakan ( Ling & Yittri , 2002). Tambahan pula , remaja melihat telefon bimbit sebagai alat yang mengagumkan dan membebaskan peribadi yang membenarkan mereka mempunyai kedudukan sosial yang lebih baik dalam kehidupan.

2.4 MASALAH CINTA REMAJA.

Masalah cinta remaja ini kita lihat banyak kesanya dalam satu kertas ‘Fenomena Cinta, Janjitemu, Perlakuan Seks dan Hubungannya Dengan Masalah Kebimbangan Sosial ,Di Kalangan Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah’ oleh  (Azizi Bin Yahaya Asiah Binti Suari ,Universiti Teknologi Malaysia ) menyatakan dalam hasil kajianya – menunjukkan bahawa persepsi pelajar terhadap fenomena janjitemu, hubungan cinta, perlakuan seks dan masalah kebimbangan sosial adalah di tahap sederhana. Manakala gaya bercinta yang dominan di kalangan pelajar sekolah menengah ialah ‘cinta pragmatik’. Maka dalam kajian ini menunjukan kepada kita bahawa masalah cinta yang berlaku di kalangan remaja.

RUJUKAN:

Alim, A. P., & Zakaria, N. A. (2010). Persepsi Ibu Bapa Melayu Muslim Bandar Terhadap Penggunaan Telefon Bimbit Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah. Persepsi Ibu Bapa Melayu Muslim Bandar Terhadap Penggunaan Telefon Bimbit Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah, 1-11.

Ayabe, B. S., Chander, S. S., & Mizikovsky, S. B. (2000). U.S. Patent No. 6,141,550. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.

Berscheid, E., & Hatfield [Walster], E. (1978). Interpersonal attraction (2nd ed.). Reading, MA: Addison-Wesley.

Berscheid, E., & Walster, E. (1974). A Little Bit About Love.In T.L Huston(Ed), Foundations Of Interpersonal Attraction. New York:Academic Press.

Burdette, A. M., Ellison, C. G., Sherkat, D. E.,  Gore, K. A. 2007. Are there religious variations in marital infidelity? Journal of Family Issues, 28, 1553-1581.

Butt, S., & Phillips, J. G. (2008). Personality and self reported mobile phone use. Computers in Human Behavior24(2), 346-360.

Corey & Corey, 1997. I Never Knew I Had a Choice.

Del Giudice, M. 2011. Sex Differences in Romantic Attachment: A Meta-Analysis. Personality and Social Psychology Bulletin. 37 (2), 193-214.

Harris, F. (1916). Love in Youth. George H. Doran Company.

Hendrick, S. S., Hendrick, C, & Adler, N. L. (1988). Romantic relationships: Love, satisfaction, and staying together. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 980-988.

 

Ling, R., & Yttri, B. (2002). 10 Hyper-coordination via mobile phones in Norway.Perpetual contact: Mobile communication, private talk, public performance, 139.

Ling. R. (2001). Students girls and young adult men: Two sub-cultures of the mobile telephone.|
Kjeller. Telenor Research and Development. 2001 (R&D report r 34/2001).

 

Prensky, M. (2005). What can you learn from a cell phone? Almost anything!.Innovate: Journal of.

Wang, A. Y, & Nguyen, H. T. (1995). Passionate love and anxiety: A cross-generation study. Journal of Social Psychology, 135, 459-471.

Leave a comment